Elektromobilita

5 překvapení: KIA EV6 GT-Line mezi vinohrady

Připraven na budoucnost EV6 je zcela elektrický crossover značky Kia, který přináší novou éru a stanovuje nová měřítka mobility pro příští roky. Nechte se inspirovat přitažlivým a osobitým designem.

1. Nad stádem (neslyšitelných) koní

Během jízd jsem se nemohl zbavit pocitu, že neřídím auto, ale pilotuji vesmírnou loď. Šel jsem do toho naslepo a když jsem si vozidlo bral, měl jsem za to, že je to jen hezčí Prius. Naivní představa. Kia EV6 ve variantě GT-Line AWD má pod kapotou 325 koní a stovku dokáže za 5,2 sekundy.

To není špatné. Byl jsem příjemně překvapen. Pokud bych ovšem testoval variantu GT, pod kapotou bych našel až 576 koní a výkonem bychom se přiblížili Porsche Taycan 4S. Kia EV6 GT dokonce v závodě na čtvrt míli dokázala porazit Mustang Mach-E, Mercedes AMG GT, Ferrari California T nebo Lamborghini Urus. Cože?

EV6 ve variantě GT dokáže stovku za 3,5 sekundy, Lamborghini Huracán Evo Spyder pouze o 0,4 sekundy lépe. Když by mi někdo pár let zpátky řekl, že Kia bude dělat auta stejně výkonná jako Lamborghini, klepal bych si na čelo.

Pro testování jsem měl k dispozici slabší model, ale i tak velice úctyhodný výkon. Pálava je plná zatáček, kopců a nepříjemných horizontů. Za hezkého počasí je na silnicích hodně cyklistů jedoucích ve větších skupinách. S EV6 nebyl problém v nepřehledném úseku jet za skupinkou pár kilometrů za hodinu a pak ve vhodný okamžik bleskurychle vystřelit, bezpečně předjet a za pár sekund být za dalším kopcem.

2. Můžete mi věnovat vaši pozornost?

Kia EV6 GT-Line nejen jako vesmírná loď jezdí, ale také vypadá. Když někam přijedete, vzbudíte mírný rozruch. Pokud chcete být středem pozornosti, toto auto je jasná volba. Během výletů nás neustále někdo okukoval. Cyklisti, chodci, ostatní řidiči. Na nabíječkách chodili lidé kolem a nahlížel dovnitř.

Osobně nejsem příznivcem kategorie cross-over, ale tenhle je udělaný zatraceně zajímavě. Důsledně promyšlený, perfektně navržený a skvěle dotažený. Moje nejoblíbenější část je karmínové LED světlo táhnoucí se přes páté dveře od strany ke straně.

U některých elektromobilů mám rozpačitý pocit. Spousta z nich vypadá jako z jiného světa, ale ne v tom dobrém slova smyslu. Stejně tak udělat vizuálně příjemný a zajímavý cross-over není vždy snadné. Němým svědkem budiž Pontiac Aztek. Kia EV6 GT-Line zepředu působí jako supersport, zezadu jako loď z vesmíru. Ať už překvapených nebo závistivých, pohledů od ostatních dostanete opravdu hodně.

3. Volume doleva

Kia EV6 není jako kosmické vozítko jen vzhledem a jízdními vlastnostmi, ale i zvukem. Ať už jsem pedál jen polechtal, nebo sešlápl až na podlahu, auto bylo naprosto tiché. Jen takové jemné kosmické bzučení. A nezáleželo, jestli jsem jel třicet, nebo sto třicet.

Nevěděl jsem, co čekat. Předtím jsem měl zkušenost maximálně s hybridy. Ve městech byly krásně tiché, ale při vyšších rychlostech se spínal přídavný spalovací motor. Měl jsem dojem, že na dálnici je hybrid hlučnější než auto s čistě spalovacím motorem. Tady nic. Ticho. Bzzzzz.

To samozřejmě neplatí jen pro svět uvnitř. Když jedete přírodou, případně když dorazíte na snídaní do městského centra, tak víte, že nikoho nerušíte. V infotainmentu je sice možnost zapnout dovnitř zvuk motoru, ale proč? Už jen jízda samotná je takové drobné pohlazení pro duši.

Pokud by to pro někoho byl nedostatečně relaxační zážitek, Kia EV6 umožňuje do reproduktorů pustit šumění vln, zvuky deštivého dne nebo praskajícího krbu. Cítíte se vystresovaní? Neutrácejte za terapeuta, pořiďte si EV6.

4. Skutečné gran turismo

Dokáže to dojet někam do zahraničí na dovolenou? Suverénně nejčastější otázka. Ano, dokáže. A víc než to. Není to jen dostatečné cestování, je to skutečné gran turismo. Pravidelně jezdím dlouhé trasy po Evropě, takže mám s čím srovnat. EV6 má spoustu místa, pohodlné sedačky, příjemné ovládání a vše v elektrice. Nemá smysl vypisovat všechny funkce, od toho jsou jiní. Ale ze zkušenosti můžu říct, že bych neměnil.

Trochu jsem se bál nabíjení, abychom nestrávili polovinu cesty sezením na dobíjecí stanici. Po cestě z Prahy na Pálavu se stačilo jednou zastavit na 25 minut na nabíječce a odjížděli jsme s 90 %. Čas, který bychom stejně strávili pauzou a svačinou.

Kia EV6 GT-Line AWD je vybavená ať už pojedete v zimě, nebo v létě. Na hory, nebo k moři. V zimě pustíte vyhřívání volantu, v létě ventilované sedačky. Navíc konečně první auto, ze kterého po delší jízdě nebolí záda.

5. A je to bezpečné?

Na kopcovité Pálavě plné cyklistů se předjíždění nevyhnete. Místní terén to kdovíjak neusnadňuje. Ať už jsem ale předjížděl sebevětší skupinu, vždy jsem měl pocit, že ji stihnu předjet. I kdybych udělal špatný odhad vzdálenosti nebo rychlosti, vždy budu mít dostatečný odpich, abych dokázal rychle předjet a včas se zařadit zpět do pravého pruhu.

Auto je navíc poměrně těžké. Pohotovostní hmotnost je lehce přes dvě tuny. To je pro srovnání o circa půl tuny víc, než má SUV Škoda Kodiaq. Takže když se mi povedlo do některé zatáčky vletět rychleji, než by se slušelo, Kia EV6 seděla na silnici jako přibitá.

Do toho je auto napěchované spoustou asistentů a elektroniky. Do města se hodí parkovací senzory a kamery vepředu i vzadu. Na dálnici zase hlídání mrtvého úhlu, adaptivní tempomat a kamery na spodní straně zrcátek, které se při spuštění směrovek promítají na infotainment.

Závěrem

Abych jen nechválil, našli jsme i nějaké mouchy. Kia EV6 je poměrně široké auto a ve snaze držet se mimo vymleté krajnice jsem často jezdil více ve středu. Tipl bych si, že žádný z korejských inženýrů nezažil cestování na českých okreskách, protože lane-assist byl na můj vkus až moc aktivní. Jasně, mám jet ve svém pruhu, ale viděli jste někdy naše cesty? V jednu chvíli jsem měl chuť ho zcela vypnout.

Kia EV6 má obrovskou dotykovou infotainment obrazku, ale zasloužilo by si zapracovat na systémovém UX. Některé věci mi přišly zvláštně schované, případně na místech, kde bych je nečekal. Možná jde jen o zvyk, ale prostě nebylo to úplně na první dobrou.

Stejný dojem jsem měl z navigace. Není špatná na výběr trasy a už kvůli nabíječkám se jí vyplatí používat. Na můj vkus ovšem opět zvláštní UX. Někdy jsem se musel několikrát na navigaci podívat, abych vůbec pochopil, kam mám jet.

Celkově Kia EV6 GT-Line AWD zanechá velmi silný pozitivní dojem. Zvykl jsem si hodně rychle a nechtělo se mi vrátit do spalovacího. Během testování jsem provezl i několik známých a velmi často se při jízdách po pálavských okreskách opakovalo jedno slovo: neskutečný.

Kia EV6 je opravdu neskutečné vozidlo. Nejen všemi věcmi, které jsem vyjmenoval. Už jen faktem, že takové auto existuje u automobilky, u které by to ještě pět let zpátky čekal málokdo.


Máte zájem o pronájem vozidla?

Kontaktujte nás

Newsletter

Přihlaste se k odběru a buďte vždy informováni o naší nabídce.
Získejte nejnovější informace a speciální nabídky týkající se pronájmu vozidel a služeb.


Tento web může používat technologii cookies především za účelem zajištění řádného fungování, ale také adresování provozu, ale také pro statistické a reklamní účely. Přijetí cookies umožňuje zrušit pomocí nastavení domácích prohlížečů.Více informací. OK